…om Peter Skaarups kamp mod DR Ultra

I anledningen af 50 året for den obligatoriske seksualundervisning i folkeskolen, er der kommet fokus på den undervisning, der tilbydes i dag….og heldigvis, for Projekt Sexus* sidste år viste, at 50,4 % af danskerne oplyser, at de enten ikke har fået seksualundervisning, eller at deres seksualundervisning var yderst mangelfuld.

Derfor glæder det mig også utroligt meget, at DR Ultra har lavet en fantastisk serien, DR Ultra smider tøjet. Her viser DR over 2 sæsoner menneskekroppen, som den er. Der er tykke og tynde, unge og gamle, mennesker uden ben, mennesker med hår og mennesker uden, mørke mennesker og lyse mennesker…ja faktisk runder de hele paletten af menneskeheden, og de er alle nøgne. I studiet er der til hver udsendelse inviteret en gruppe børn, som stiller alle de spørgsmål, vi andre gerne ville have hørt svaret på, da vi var børn. Og de nøgne mennesker i panelet svarer ærligt på alle spørgsmål, lige fra om de skammer sig over at være overvægtige, til størrelsen på deres bryster og lem eller om de er trætte af at have fået måne på hovedet.

Jeg er fan!

Derfor bliver jeg også trist, når jeg i podcasten Q&Co** hører folketingspolitikeren Peter Skaarup udtale sig om samme program. Jeg tror ikke, han udtaler sig som repræsentant for sit parti, men han har en platform, hvor han kan nå ud til folk med sine holdninger og dermed også påvirke den retning, seksualundervisningen skal gå i….og jeg fornemmer ikke, at han i tråd med den danske befolkning mener, at vi skal bevæge os fremad mod bedre oplysning.

Lad mig starte med det faktuelt forkerte i Peter Skaarups udtalelser. I programmet siger han, at ”seksualundervisningen starter i 7.-9. klasse.” NEJ! Seksualundervisningen starter præcis den dag, de møder ind i 1. klasse.  Faget hedder Sundheds- og Seksualundervisning og Familiekundskab, forkortet SSF. Desværre er der ikke sat fast timeantal på, men faget skal indgå i den undervisning, der ellers foregår, og læreren har pligt til at undervise i det.

Men for Peter Skaarup er de nøgne kroppe i DR Ultras program langt over grænsen. Han mener ikke, at mindre børn skal udsættes for dette. I Programmet Q&Co udtaler han ”..helt ned til 7 år kan en pige, der lige er startet i skole, se disse her granvoksne mænds tissemænd på række – de står jo sådan og præsenterer hele værket på række. Og det synes jeg ikke om, det vil jeg gerne selv, som forældre, bestemme, hvornår mine børn skal præsenteres for sådan noget. Det er en sag, som de tids nok kan forholde sig til.  Nu har jeg jo set programmerne, og jeg har virkelig svært ved at se, hvad det er, små piger (og åbenbart kun pigerne) kan tage skade af at se…? Og forholde sig til? Ikke så sært, at børn og unge i dag kæmper med accepten af deres kroppe, når det eneste de har at måle sig med, er kroppene i reklamerne. De tider, hvor man gik med sine forældre i svømmebadet og klædte om med andre, er ovre. Børn ved ikke, hvordan kroppen ser ud, og det skaber skam og usikkerhed. Men med mindre, Peter Skaarup får sat sit aftryk på folkeskoleloven, så er børn heldigvis sikret, at de har adgang til at se og beundre menneskekroppen i alle dens afskygninger. I fagets mål står nemlig, at børn inden 3. klasse ”kan samtale om mangfoldighed i forhold til krop og køn med udgangspunkt i eget liv.”**

Det er dog ikke fordi, Peter Skaarup mener, børn ikke må se menneskekroppen – bare ikke den rigtige: ”Det er ikke fordi, jeg angriber, at DR kan få  lov til at diskutere de her ting….men det, jeg bare synes, man skulle gøre, var måske at vælge noget tegnefilm eller animation eller sådan noget, så det ikke er den der direkte udstilling af tissemænd direkte over for børnene.”  Lad os lige stoppe op her! Så der er altså dele på menneskekroppen, børn kun bør se i animeret form indtil 7. klasse?? Jeg tænker, de fleste læsere kan se problemet her!

Men hvorfor er det så, at Peter Skaarup ikke ønsker, at piger ikke skal se tissemænd? (han nævner i programmet ikke på noget tidspunkt drengene eller de kvindelige kønsorganer) Åbenbart fordi Peter Skaarup forbinder de mandlige kønsorganer med sex og dermed som en selvstændig og mulig skamfuld del af den mandlige anatomi. Henrik Qvortrup spørger gentagne gange ind til en forklaring på dette, hvilket fører til følgende  – lad os kalde det lidt omstændige – svar: ”Hvad er det med tissemænd – og de kan jo bruges til flere ting, men jo altså også sex og det synes jeg godt, jeg vil holde lidt tilbage.Q:”Men ordet sex er ikke nævnt en eneste gang?” ”…Nej, men ikke desto mindre forbindes det med de der tissemænd, der står der på række, og der har jeg ikke lyst til, at det er et tema, som  andre end forældrene skal styre, altså mig og min bedre halvdel, og på samme måde tror jeg, at der er andre, der synes, at det er godt nok tidligt…” ”Uanset om man kan lide det eller ej, så er der børn, der kommer til at tænke på sådan nogle ting, når de ser de her nøgne kroppe og anderledes kan det ikke være.” Her må jeg sige NEJ, Peter Skaarup. Det er voksne, der forbinder kønsorganer med sex – ikke børn! Jo, på et tidspunkt begynder de at synes, at kønsorganer er sjove, frække og hemmelige, de leger endda med dem, men det er børneseksualitet, ikke voksenseksualitet, og der er altså en kæmpe forskel!

Her kommer jeg til det, jeg synes, der er det største problem ved Peter Skaarups angst for DR Ultra – han trækker nemlig sin voksenseksualitet ned over børnene. Han fortæller dem, at kønsorganer er farefulde og skamfulde, og at nøgenhed er lig med sex. Lad os kort lege, at børn på 7 år først og fremmest kommer til at tænke på sex….vil det så være farligt? Vil det ikke være et større problem, hvis børn op til 7. klasse ikke ved, hvor børnene kommer fra – og hvordan en nøgen krop ser ud, altså en helt almindelig én, ikke den perfekte fra reklamerne? Er sex også skamfuldt? Hvordan vil børn – og især i disse MeToo tider – kunne lære om grænser og sund seksualitet, hvis sex og kønsorganer ikke skal på skemaet før godt oppe i de store klasser? (hvor de allerede er begyndt at gå egne veje) Gennem tegnefilm og animation, for at skåne dem for synet af en helt almindelig krop? Jeg tror det næppe!

Dette er ikke et politisk blogindlæg – men jeg vil krydse mine fingre for, at Peter Skaarup aldrig kommer i nærheden af undervisningsministeriet og folkeskoleloven…..for børnenes skyld!

Knus Mette

Fællesmål for Sundheds- og Seksualundervisning og Familiekundskab.

Eleverne skal i emnet sundheds- og seksualundervisning og familiekundskab udvikle kompetencer til at fremme sundhed og trivsel. Eleverne skal opnå forståelse for den betydning, som livsstil og levevilkår har for sundhed og trivsel, samt af samspillet mellem sundhed, seksualitet og familieliv.

Stk. 2. Eleverne skal beskæftige sig med egne og andres erfaringer og undren i emnet for at medvirke til udvikling af engagement, selvtillid og livsglæde samt støtte den enkelte i udvikling af egen identitet i samspil med andre. Emnet skal endvidere medvirke til, at eleverne opnår erkendelse af egne grænser og rettigheder samt forståelse for andres.

Stk. 3. I sundheds- og seksualundervisning og familiekundskab skal eleverne udvikle forudsætninger for, at de i fællesskab med andre og hver for sig kan tage kritisk stilling og handle for at fremme egen og andres sundhed

*Projekt SEXUS, Statens Serums Institut og Aalborg universitet, 2019

**Podcast Q&Co, 10. september 2020

***Sundheds- og seksualundervisning og familiekundskab Fælles Mål 2019, undervisningsministeriet.